Nasze działania 2024

"Czarny polonez" spektakl słowno- muzyczny oparty na poezji Kazimierza Wierzyńskiego.


Reżyser - Waldemar Wolański
Scenograf - Joanna Hrk
Kompozytor - Michał Makulski
Choreograf - Joanna Wolańska
Asystentka scenografa - Natalia Kolacka
Obsada :
Małgorzata Durka, Joanna Hrk, Sara Kozłowska, Adam Kuza, Paulina Makulska, Michał Makulski, Wojtek Schabowski, Joanna Wolańska, Waldemar Wolański
Całość uwiecznił filmowo i zmontował - Bartek Skoczkowski
Zdjęcia - Piotr Sabaciński
Poeta urodził się 130 lat temu, Sejm RP ustanowił rok 2024 Rokiem Kazimierza Wierzyńskiego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Nasze działania w 2023

Ojczyzna  Nasza  czyli  Fredro 2,0

20 czerwca przypadała 230. rocznica urodzin Aleksandra Fredry. W związku z rocznicą urodzin artysty  Sejm RP uznał artystę jednym z patronów roku 2023. 
Twórcy skupieni przy Stowarzyszeniu Twórczego Rozwoju Malowany Młyn przygotowują widowisko plenerowe, będące twórczą i jak najbardziej współczesną interpretacją dorobku literackiego hrabiego Aleksandra Fredry. Aby nadać całości spójną konstrukcję posłużymy się wierszem Fredry "Nasza Ojczyzna" i na kanwie tego utworu, posługując się licznymi fragmentami jego innych dzieł, przedstawimy całą złożoność i niejednoznaczność słowa "patriotyzm". Swoista kompilacja dzieł Aleksandra Fredry zostanie tak dobrana i przybrana muzyką i ruchem, aby była atrakcyjna dla współczesnego widza. Co jednak istotne, współczesna forma nie powinna przysłonić w zamierzeniu autorów głównego przekazu i niejako creda całości projektu, czyli patriotyzmu, nauki, że szacunek i miłość ojczyzny jest obowiązkiem niezależnie od poglądów, stylów i estetycznych zainteresowań. Zależy nam na tym, aby widowisko nie było historyczną martyrologią, ale aby słowami Aleksandra Fredry opisywało nas tu i teraz, aby utrwaliło nasz dzień dzisiejszy, aby zmuszało do zastanowienia nad naszą obecną kondycją człowieczeństwa i Polaka, a nie odnosiło się tylko do czasu przeszłego. Dlatego też stworzymy widowisko plenerowe, o bardzo otwartej konstrukcji, nasycone muzyką i ruchem i to jak najbardziej współczesnym. Do stworzenia spektaklu zostaną zaangażowani profesjonalni artyści: aktorzy, muzycy, tancerze. 
  Dofinansowano z budżetu państwa - ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Fredro 2,0 spektakl plenerowy

Tekst: Aleksander Fredro 
Reżyseria: Waldemar Wolański 
Muzyka: Michał Makulski 
Scenografia: Joanna Hrk 
Choreografia: Joanna Wolańska 
Efekty pirotechniczne: Piotr Sabaciński 
Asystentka scenografa: Natalia Kołacka 
Zdjęcia, montaż: Kamil Witaszak   

w widowisku udział wzięli:  Fredro: Kacper Klimczak,  Wajdelota: Joanna Wolańska,  Błazen: Mateusz Górecki, Anioł Czerwony: Sara Kozłowska, Anioł Biały: Adam Kuza,  Rycerski Upiór: Kinga Twardowska,  Rycerz I: Sławomir Kubala,  Rycerz II: Maksymilian Ziółkowski, Przedstawiciele Narodu: Weronika Kuklińska, Hanna Szadkowska, Marika Maślanka, Natalia Kubica, Ulyana Zaruba, Kuba Maciak, Kacper Klimczak, Seweryn Obałka, Mateusz Górecki, Darek Wasiak.   

Nagrania wokali wykonali:  Paulina Makulska - (Anioł Czerwony, Upiór, Weselnicy i Lenie) Martyna Kuś - (Wajdelota, Weselnicy, Lenie) Julia Mańka - (Weselnicy - solo) Dominik Walczak - (Błazen) Michał Makulski - (Fredro, Anioł Biały, Weselnicy, Lenie)   
 „Oda do Dupy”: Muzyka - Seweryn Obałka, Rap - Joanna Wolańska, Darek Wasiak, Manuela Sławińska, Karolina Łopuch, Michał Schab     
 
 „Dofinansowano z budżetu państwa - ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”   

Demony

Dupa motorem zawsze i wszędzie
Dupa jest hasłem i hasłem będzie
Dupa krzepi i dupa rodzi
Dupa nigdy nie zaszkodzi

Lenie

O lenistwo! Bóstwo moje!
Dla ciebie lutnię nastroję,
Lecz by twych uszów nie dręczyć,
Cicho struny będą brzęczy
Cicho będę śpiewać
Ale głośno ziewać.

Weselnicy

Sztuczna, skoczna, dzika, drżąca
Powódź tonów z góry spada,
W prędki obieg krew potrąca,
 Z kroci ramion wieńce składa.
 I bez liku i bez miary
Zewsząd biegną, pędzą pary
Pędzą pary za parami,
Hej, to taniec nad tańcami!

Rycerski Upiór

Szelest zbroi powstał zwolna; 
Tak przed burzą szumi wiatr,
Nim zaryczy wrzący grzmot; 
Nim pioruny przedrą nieba
A pasterze ku swej wiosce 
Wcześnie z trzodą biegną z łąk.

Zdrowie na talerzu - warsztaty dietetyczne przyprawione nostalgią.

Miło nam donieść, że Zarząd Fundacji ORLEN rozstrzygnął tegoroczną edycję programu Zdrowie dla Płocka i Malowany Młyn jest jednym z beneficjentów. Realizujemy program: Zdrowie na talerzu - warsztaty dietetyczne przyprawione nostalgią. Będzie smacznie i zdrowo.   
Projekt zaspakaja potrzeby edukacji, aktywizacji i integracji mieszkańców powiatu gostynińskiego oraz mają pełnić istotną funkcję profilaktyki prozdrowotnej i pobudzania świadomości dotyczącej zdrowego trybu życia oraz  jego wpływu na  budowanie odporności w tych nowych czasach. Warsztaty dietetyczne  integrują, dostarczają ważnej wiedzy, obejmują swoim zakresem jedną z najważniejszych sfer życia – dietę, podstawę zdrowia, która przekłada się na codzienny poziom energii. Warsztat to niepowtarzalna szansa na skonfrontowanie wiedzy (często bazującej na niesprawdzonych źródłach i plotkach) ze specjalistą. Mity żywieniowe są bardzo popularne. W wiele z nich często nieświadomie wierzymy i powtarzamy je dalej.
„Nostalgia” w tytule odnosi się, do powrotu do starych dobrych przepisów, które zostały zastąpione łatwo dostępnymi produktami gotowymi. Stare przepisy bazowały na zdrowych produktach dostępnych w najbliższej okolicy. Dzisiejsza wiedza pozwala w pełni docenić walory zdrowotne miejscowych produktów, z których przygotowuje się żywność w odróżnieniu od tych kupowanych w supermarketach, które tracą swoje właściwości na skutek długiego okresu transportu i przechowywania.   

Warsztaty dietetyczne

Warsztaty dietetyczne, które odbyły się w Malowanym Młynie to wykład teoretyczny: zdrowy tryb życia, odżywianie sezonowe z produktów dostępnych lokalnie, obalanie mitów żywieniowych, oraz warsztaty kulinarne i wreszcie zajęcia z trenerem personalnym: „zjadłeś to spal kalorie”. W ramach projektu „lokalnie i egzotycznie” uczestnicy przygotowali pieczoną cukinię z pastą tahini, a „kiszone znaczy zdrowe” to przygotowanie zakwasu z buraków ćwikłowych. Warsztatowicze wiedzą jak wygląda podagrycznik, przytulia czepna, pokrzywa, bluszczyk kurdybanek, kwiat czarnego bzu – bogactwo łąk, pól i lasów powiatu gostynińskiego. Trener personalny Piotr Sabaciński mając wiedzę z zakresu odżywiania i zdrowej diety opowiedział krótko o tym na co zwrócić uwagę jeśli chcemy zadbać o swój organizm i jakich błędów żywieniowych unikać. Grupa dzielnych uczestników warsztatów pod jego okiem zadbała o swój kręgosłup, który jest najważniejszą konstrukcją naszego ciała. Powiemy szczerze – było ciężko, ale daliśmy radę!

Pan Trener radzi...

Tyjemy wtedy, gdy naszemu organizmowi dostarczamy zbyt wiele energii - składników odżywczych, których ten nie jest w stanie spożytkować do kolejnego posiłku. Powstałe nadwyżki odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej.
Cukier jest wszechobecny, podnosi smak potraw, świetnie konserwuje i uzależnia. Odwyk od cukru trwa 4-6 tygodni. I jest to równie trudne jak rzucenie palenia. Nasz mózg reaguje na cukier dokładnie tak samo jak na alkohol, papierosy czy opiaty - wyrzutem dopaminy.
Tak silne działanie cukru na układ nagrody to atawizm, czyli ewolucyjna pozostałość po czasach przedrolniczych, kiedy ludzie byli łowcami i zbieraczami. Mózg ukochał sobie smak słodki, bo charakteryzował on dojrzałe - a więc statystycznie najbardziej dla nas bezpieczne - owoce (podobnie smak gorzki jest dla nas „trudny”, bo mózg ostrzega nas: uważaj, to może być trujące).
Biały cukier nie ma w sobie absolutnie nic dobrego. Żadnych zdrowych substancji, witamin, nic.

Pan Trener o odżywianiu

Edukacja żywieniowa jest najważniejsza, dzięki niej zyskujesz wiedzę co, kiedy i w jakich ilościach należy spożywać. Ponadto edukacja żywieniowa ma na celu doprowadzenie do trwałej zmiany nawyków, co pozwoli Ci nie tylko uzyskać, ale i utrzymać osiągnięte rezultaty w przyszłości.
Edukacja żywieniowa to proces obejmujący zarówno wiadomości teoretyczne z zakresu żywienia człowieka, jak i praktyczne wskazówki. Zyskujesz więc odpowiednią wiedzę, ale również umiejętności i postawy pozwalające na dokonywanie zdrowych wyborów, opieranie się negatywnym naciskom czy unikanie błędów żywieniowych.
Edukacja żywieniowa to dążenie do tego by zdrowe odżywianie stało się nieodłącznym elementem Twojego życia.

Zakwas z buraków

„kiszone znaczy zdrowe” 
Zakwas powstaje z buraków poddanych naturalnemu procesowi kiszenia, bez żadnych sztucznych dodatków, konserwantów i barwników. Podczas fermentacji buraków powstaje prawdziwy napój mocy o bogatym smaku, naturalnie mętny, lekko gazowany, którego nie rozcieńczamy i nie dosładzamy. Zakwas z buraków to prawdziwy napój mocy! Kiszenie warzyw to jeden z najstarszych sposobów utrwalania żywności. Sfermentowana żywność jest od wieków spożywana w każdym kraju na całym świecie, odgrywając ważną rolę w diecie.  Kiszenie to jedyny sposób przetwarzania i utrwalania żywności, który nie niszczy ich wartości odżywczych. W wyniku kiszenia w warzywach zmniejsza się ilość cukru, który jest zużywany przez bakterie odpowiedzialne za fermentację. Sfermentowane warzywa mają niższy indeks glikemiczny niż surowe. Proces kiszenia zwiększa biodostępność składników odżywczych obecnych w surowych warzywach oraz sprawia, że wzrasta zawartość witamin z grupy B oraz witaminy C, a związki antocyjanowe, nieocenione w profilaktyce chorób układu pokarmowego i krwionośnego, ulegają utrwaleniu. 

zerknij jakie warsztaty zrobiliśmy

Nasze działania w 2022

Międzynarodowy Konkurs Fotograficzny - wernisaż

Stowarzyszenie Twórczego Rozwoju "Malowany Młyn" zaprosiło twórców  zajmujących się fotografią do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Fotograficznym "Ballady i romanse 2022" 
Do udziału w konkursie zgłosili się artyści z  Polski, Niemiec, Wlk. Brytanii, Ukrainy i Izraela, co świadczy o bardzo wysokim zainteresowaniu zarówno sztuką fotografii jak i tematem konkursu. Warunki formalne spełniło 38 fotografii 13 artystów. Fotografie zakwalifikowane do finału konkursu są na wysokim poziomie. Organizatorzy i Jurorzy  pragną podziękować wszystkim biorącym udział  za ich wysiłek i różnorodność w podejściu do sztuki fotografii. Mamy świadomość,  że to znacznie utrudniło ocenę artystycznych zmagań, ale niewątpliwie uczyniło je bardziej interesującymi. 
Wernisaż nagrodzonych w konkursie prac odbył się 11.11.2022 o godzinie 17’00 w siedzibie stowarzyszenia: Łuszczanówek 18, gmina Pacyna, woj. mazowieckie. Podczas wernisażu w części oficjalnej nastąpiło uroczyste wręczenie nagród i dyplomów, a w części artystycznej młoda artystka Katarzyna Mazurkiewicz zaśpiewała 3 pieśni do słów Adama Mickiewicza, skomponowanych przez I.J. Paderewskiego, S. Moniuszko oraz Karola Mroszczyka. W części artystycznej wernisażu kompozytorka i skrzypaczka Alina Kubik zagrała na skrzypcach improwizację na temat dwóch pieśni: "Under the moonlight" do słów Marthy Grygi oraz "Przedpremiera w teatrze cieni" do słów Dominika Górnego.

Wstęp na wernisaż był wolny. Konkurs ogłoszony był w ramach zadania realizowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.   

Jury Międzynarodowego Konkursu Fotograficznego "Ballady i Romanse 2022" w składzie: 
Sławomir Kubala - przewodniczący jury 
Jolanta Królikowska - członek jury 
Tadeusz Hrk - członek jury 
prof. Waldemar Wolański - członek jury   
po obejrzeniu 38 fotografii zakwalifikowanych do finału konkursu pragnie przede wszystkim podkreślić wysoki poziom zakwalifikowanych  prac, a także podziękować wszystkim biorącym udział za ich wysiłek i różnorodność w podejściu do fotografii. Mamy świadomość, że to znacznie utrudniło ocenę  artystycznych zmagań, ale niewątpliwie uczyniło je bardziej interesującymi. Do udziału w konkursie zgłosili się artyści z Polski, Niemiec, Wlk. Brytanii, Ukrainy i Izraela, co świadczy o wysokim zainteresowaniu zarówno sztuką fotografii jak i tematem konkursu. 
Jury po długiej i burzliwej! dyskusji postanowiło przyznać następujące nagrody:   
I miejsce:  Magdalena Pietrzak za zdjęcie inspirowane poematem „Romantyczność”  
za pomysł, odwołanie się do tradycji piktorializmu w fotografii i realizację bardzo malarskiej inscenizacji, w której  każdy element kompozycji pracuje na jej treść. Wyraz twarzy postaci, gest dłoni, wyobrażona pora dnia, jednocześnie osadzona poza czasem i nawiązująca do idei hybryd, tak dzisiaj już obecnych w ogólnej świadomości. W fotografii jest zaduma i spokój, osobliwy urok, krótkie westchnienie. Na progu ery obliczeniowych fotografii sztucznej inteligencji odczytaliśmy tę fotografię niczym wizualny limeryk, zdawkowy o rozbudowanym znaczeniu. Gratulacje dla autora za właściwe tonowanie wywołanych emocji.   
II miejsce:  Beata Wilczyńska za zdjęcie inspirowane poematem „Świtezianka” 
za urzekający klimat, teatralny, filmowy, bardzo rzeczowo i odpowiedzialnie poprowadzoną narrację i prowadzenie oglądającego. Bardzo trudno jest domykać znaczenia w obrazach, o ile łatwiej zostawiać widzowi dzieło otwarte, unikając przy tym pułapki kiczu i naiwności przedstawienia. Teatralność częściej w fotografii bywa zarzutem, pozostając jednak często cechą największych twórców. Ale samo skierowanie się w stronę zamknięcia narracji jest cechą którą należy docenić, a nie wolno dzisiaj pominąć, w świecie w którym podpis często nadaje, albo przeinacza znaczenia. Ta fotografia broni się sama w sobie. Autorka panuje nad środkami wyrazu artystycznego i oby podążała tą ścieżką. Artystyczna prowokacja do poprowadzenia fotograficznej narracji dalej, wypełnienie jej niedopowiedzianą fabułą.   
III miejsce:  Israel Zeierman za zdjęcie inspirowane poematem „Świtezianka” 
za prostą, pięknie skomponowaną fotografię, z uczciwym punctum i opowiadającą o rodzących się uczuciach i towarzyszącym im emocjach. Dlaczego uwagę przykuwa spontaniczny, wydaję się być niedbały gest kobiecej dłoni, dotyk nogi, może jednak gest zawahania. Przeczuwamy zbliżający się pocałunek, czy tylko oceniamy odległość dzielącą obie postaci. Moment, który opowiada o całym zdarzeniu tam, wtedy, i tyle ile trzeba. Osławiony decydujący moment w fotografii. Wędrujemy od srebra do elektrycznych sensorów, 'bógwiegdziedojdziemy', ale mamy decydujący moment. Gratulacje dla autora.  

Ponadto jury postanowiło przyznać 6 równorzędnych wyróżnień następującym artystom:   
1. Grzegorz Piekarski za zdjęcie inspirowane poematem ”Pierwiosnek”  za niezwykłe ujęcie zestawienia zwykłych motywów. Autor zdjęcia był obecny we właściwym momencie, na właściwym miejscu i zdołał nacisnąć spust migawki. Trzy widoczne elementy mają swój porządek z mężczyzną w roli głównej. Wszystko inne niepotrzebne ukryte jest za murem. Niby banalne, a przykuwa wzrok. Szczególnie dziwne światło umiejscowione w centrum zdjęcia, tworzące nieoczekiwanie interesujące tło dla przechodnia. Trzeba docenić reporterski refleks. Wielokrotnie zachwycają nas migające i mijające nas zdarzenia. Ale zauważyć, a uchwycić - o, to już jest sztuka.   
2. Radosław Król za zdjęcie inspirowane poematem „Świteź” za nietuzinkowe traktowanie światła, tematu. Intrygujący klimat i poczucie rozwijania się narracji.      
3. i 4. Bernard Mailer za zdjęcia inspirowane poematami „Pani Twardowska” i „Świtezianka”   „Pani Twardowska” – za intrygujący kadr. Sfotografowana twarz kobiety, której czoło i oczy pozostają w głębokim cieniu, w tajemnicy  czerni. Widać dłoń z filiżanką przy ustach. Koncentrujemy się na czynności, a nie na osobie. To zagadka, którą chciałoby się rozwiązać.  „Świtezianka” – za emocje, dopowiedzenie tematu w kroplach, w wilgoci skóry i rozchyleniu warg. Wyróżnienie za współczesne odczytywanie emocji w Balladach i romansach (tu trzeba poprawnie tytuł zredagować).   
5. Iwona Jastrzębska za zdjęcie inspirowane poematem „Lilie”  za malarskość ujęcia i szlachetną stylizację.   
6. Krzysztof Puzik za zdjęcie inspirowane poematem „Lilie”  za poezję patrzenia i warstwowość narracji. 
   

"Ballady i romanse 2022"


W 2022 roku mija 200 lat od wydania w Wilnie I tomu "Poezji" Adama Mickiewicza pt. „Ballady i romanse”. Chcąc uczcić powstanie utworów uznawanych za manifest polskiego romantyzmu - datę ich publikacji przywykło się traktować jako początek tej epoki w polskiej literaturze i sztuce - Stowarzyszenie Twórczego Rozwoju  "Malowany Młyn" zaprosiło twórców  zajmujących się fotografią do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Fotograficznym "Ballady i romanse 2022". Każda z 14 ballad Mickiewicza buduje i ukazuje romantyczny światopogląd, jednak w sposób najpełniejszy czyni to utwór Romantyczność. Już sam tytuł wskazuje, że poeta przedstawi w tym tekście definicję istoty romantyzmu. Konkurs był międzynarodowy, otwarty dla wszystkich osób pełnoletnich zajmujących się fotografią w sposób profesjonalny lub amatorski. Warunkiem przystąpienia do konkursu było wykonanie zdjęć inspirowanych wierszami Adama Mickiewicza zawartymi w tomie „Ballady i romanse”. Zdjęcia należało nadsyłać od dnia  01.08.2022 do dnia 30.09.2022. Udział w konkursie był bezpłatny. 
Konkurs ogłoszony jest w ramach zadania realizowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  
Szukaj